Milad hjälper eleverna i utsatta områden att hitta kämpaglöd

Till sin hjälp har han volontärer och studenter på lärarhögskolan som gör praktik på studiestunden

Milad Gorgees är född och uppvuxen i Bagdad i en kristen familj. Några svåra omständigheter och en mycket oviss framtid gjorde att familjen behövde fly från Irak. 2004 kom han till Sverige som ensamkommande flyktingbarn, men hade turen att några år senare få återförenas med sina föräldrar som nu bor bara några spårvagnshållplatser från.

Efter gymnasiet utbildade han sig till socionom och arbetade själv under flyktingvågen 2015 med att stödja ensamkommande flyktingbarn.

–Jag är tacksam för att jag kunde få ge tillbaka lite grann av det jag fick när jag kom till Sverige, säger Gorgees.

Parallellt med arbetet som socialsekreterare blev han engagerad i Räddningsmissionens verksamhet för ensamkommande och efter ett tag blev han också anställd. På Räddningsmissionen har Gorgees arbetat för att förbättra skolsituationen för barn i särskilt utsatta områden i Göteborg. Bland annan genom ett innovationslabb på Lövgärdesskolan i Angered, ett projekt i samverkan med bland andra Erikshjälpen, Göteborgs universitet och Göteborgs stad, där man arbetar för att barn ska få en bättre skolgång. Och i detta projekt arbetade man också mycket med områdesutveckling, att tänka in hela närområdet med skolan som centrum.

 

Studiestunden finns i särskilt utsatta områden

Utifrån projektet i Angered har arbetet har studiestunden vuxit fram och blivit en omfattande verksamhet som bedrivs på flera skolor i de områden som polisen benämnt som särskilt utsatta i Göteborg.

–Studiestunden är mer än läxhjälp, säger Gorgees med eftertryck. Efter att ha lyssnat på barnen kom de fram till att läxhjälp var ett belastat ord, att det var något som bara gällde de som inte klarade skolan och som därför skapade ett stigma.

När man istället etablerade studiestunden och sa tydligt att det var till för alla som vill öka sina kunskaper oavsett färdighetsnivå, då ville också alla vara med. Eftersom många bor trångt i dessa områden innebar studiestunden med vuxna på plats också en stunds behövlig studiero.

 

Kämpaglöd är en viktig färdighet

Genom studiestunden arbetar man med inre motivation, barnen får träffa förebilder, det förmedlas en framtidstro och man arbetar för att förstärka självkänsla och kämpaglöd.

–Många elever tänker statiskt, säger Gorgees. Om man har misslyckats en gång så förutsätts misslyckande också en andra gång och så vidare. Detta tänkesätt försöker man ändra till ett mer dynamiskt förhållningsätt som innebär att om någon har misslyckats en gång så kan det ändå gå bättre nästa gång om man bara kämpar lite mer och håller ut.

Från början var det endast volontärer som bidrog på studiestunden, och dessa gjorde fantastiska insatser berättar Gorgees, men i längden blev det svårt att säkerställa studiestunden och inte svika barnen genom att behöva ställa in.

 

Studiestunden som en del av lärarutbildningen

Det fick Gorgees att ta kontakt med Göteborgs universitet och idag är studiestunden en del av lärarutbildningens praktik, något som ger studenterna högskolepoäng. Detta gör också att studiestunden i dessa utsatta områden inte längre är ett projekt som behöver avslutas när pengarna tar slut, som så ofta är fallet med den här typen av insatser, utan nu är det en långsiktigt hållbar verksamhet som skapar förutsättningar för barnen att nå godkända färdigheter och kunskapsmål i grundskolan. En förutsättning för vidare studier och så småningom ett spännande yrkesliv.

Lyssna på eldsjälen Milad Gorgees som beskriver arbetet med studiestunden i denna film. Filmen kommer från ett digitalt studiebesök på Räddningsmissionen i Göteborg.